Milli Azərbaycan ideyasının siyasi müəllifi: Nəsib bəy Yusifbəyli
Azərbaycan
türkçülüyü ideyasının yaranmasında və formalaşmasında ən mühüm
xidmətlər Məhəmməd Əmin Rəsulzadədən sonra Nəsib bəy Yusifbəyliyə
məxsusdur. Çünki, bu iki böyük idealist, millətpərvər və demokrat milli
və müstəqil Azərbaycan ideyasının əsas müəllifləridir. Doğrudur, bu
məsələ ilə həm nəzəri, həm də təcrübi baxımdan M.Ə.Rəsulzadə daha çox
uğraşmış, daha böyük mənəvi-ideoloji və siyasi-fəlsəfi irs qoyub
getmişdir. Xüsusilə, M.Ə.Rəsulzadənin mənəvi-ideoloji irsi ilə
müqayisədə N.Yusifbəylinin bu sahədə zəngin bir irsindən danışmaq mümkün
deyildir.
Bütün bunlara baxmayaraq, Nəsib bəy Yusifbəylinin
milli və müstəqil Azərbaycan ideyasının müəlliflərindən biri olması da
danılmazdır. Öncə qeyd edək ki, Nəsib bəy də M.Ə.Rəsulzadə, Ü.Hacıbəyli
və başqa bir çox tanınmış ziyalılarımz kimi, ilk dövrlərdə maarifçliklə
uğraşmış və daha çox solçulara (sosial-demokratlara) meyil göstərmişdir.
Onun ilk qələm təcrübələrindən olan «Təslim» hekayəsinin məzmununda da
türk millətinin maariflənməsi, başqa millətlər kimi inkişaf etməsi və s.
məsələlər təşkil etmişdi. O qeyd edirdi ki, başqa millətlərin dili
zəngin, əlifbaları mükəmməl, qrammatikaları müəyyən olub, dövlət
məktəblərin tərəqqisinə, maarifə nəzarətə çalışdığı halda müsəlman-türk
xalqlarında vəziyyət əksinədir. O yazır: «Zavalı bizlər! Bu vəzifələrin
həpsini öz öhdəmizdə bulunduruyoruz… Bu mədrəsədə, bu müqəddəs binada
xidmət etmək üçün yalnız müəllim olmaq kafi deyildir, fədakar olmaq
lazımdır». N.Yusifbəyli hesab edirdi ki, xalqın nicatına nail olmaq
üçün, artıq millətin övladlarına mühafizəkar, dindar ruhanilər deyil,
millətini, vətənini sevən, eyni zamanda tərəqqipərvər dünyagörüşlü
müəllimlər dərs verməlidir. Yalnız bu halda millətdə milli amal, milli
mədəniyyəti, milli tərbiyə və s. yarana bilər.
Bütün bunlarla
yanaşı, o, ilk dövrlərdə sosial-demokratların bütün millətlərin bərabər
hüquq və azadlıqlara malik olması ilə bağlı ideyalarına da müəyyən qədər
meyil göstərmişdi. Belə ki, Nəsib bəy Odessda tələbə olarkən
(1902-1906) və «Tərcüman»da çalışdığı ilk illərdə (1906-1907) siyasi
cərəyanlar arasından sosial-demokratlara meyil göstərmişdir. Hətta
Yusifbəyli 1906-1907-ci illərdə «Tərcüman»da yazdığı məqalələrdə Bakıda
nəşr olunan «İrşad» və b. milli-dini yönlü qəzetlərdə
sosial-demokratizmdən və onların nümayəndələrindən (Marks, Plexanov,
Jores, Bebel və b.) bəhs olunmasını təqdir etmişdi. Xüsusilə, o, «İrşad»
da N.Nərimanovun sosial-demokratlarla bağlı məqaləsini şərh etmiş,
müəyyən dərəcə də onun fikirləri ilə razılaşdığını ifadə etmişdi. Onun
fikrincə, yalnız sosial-demokrat cərəyanı dövrünün başqa şovinist
«pan»izmlərindən fərqlənir və yalnız ona ləkə yaxmaq doğru deyildir:
«Panslaviyanizm, panxristianizm, panermənizm, panyəhudizm və qeyri
panizmlər ancaq qarnı tox ağaların xam xəyallarıdır və füqarayi-kasibəyə
böylə böhtan atmaq pəva deyil!.. Doğrudur, Yer üzünün cəmi ictimaiyyun
ammiyyunların (sosial-demokratlarının) da bir «panizmi» var, ona dəxi
panxristianizm deməzlər, bunu adı «panfüqarayi-kasibizm»dir».
N.Yusifbəyli
ilk dövrlərdə, sosial-demokratizmə meyilli bir şəxs kimi hesab edirdi
ki, çar Rusiyası Avropa ölkələrindən fərqli olaraq baş vermiş inqilabdan
düzgün nəticə çıxarmır: «Avropada təcrübə və timsali olub keçmiş
inqilab və hərəkatlardan Rusiya dövləti ibrət almaq gərək idi. Qaynayıb
axan bir suyun önünü kəsmək mümkün olmadığı kimi oyanmış, qəlyanə gəlmiş
xalqın hüquq və vəzifəsini anlamış camaatın da önündə durub toxtatmaq
mümkün olamayacağını düşünmək və bilmək gərək idi». Çar Rusiyasının
inqilabın önünü kəsmək üçün müxtəlif hiylələrə əl atdığını qeyd edən
Yusifbəyli yazır ki, artıq bu hiylələr baş tutmayacaq. Onun fikrinə
görə, çar Rusiyasının qarşısında iki yol var: ya qəsb olunmuş hüquqların
hamısını qaytarmaq, ya da əvvəlki istibdad yolu ilə davam etmək.
Ancaq
çox keçmir ki, N.Yusifbəyli sosial-demokrat təlimindən uzaqlaşaraq
türkçülük, daha sonra onun bir qolu olan Azərbaycan türkçülüyü uğrunda
uğraşmışdı. Nəsi bəy də türkçülük ideyasının yaranmasında və
formalaşmasında isə ilk olaraq, böyük türkçülərdən İsmayıl bəy
Qaspıralının mühüm rolu olmuşdu. Ancaq Yusifbəyli də türkçülük
məfkurəpsinin yaranmasında 1908-1909-cu illərdə Türkiyədə yaşaması və
burada «Türk dərnəyi» üzvləri ilə birgə apardığı mübarizə mühüm rol
oynamışdır.
1910-cu illərdən etibarən əsasən, Azərbaycanda
(Gəncədə) yaşayan N.Yusifbəyli etnik-milli türkçülüyün əsas dava
adamlarından biri olmuşdu. Məhz bunun nəticəsidir ki, 1917-ci ilin
martında yaranan «Türk ədəmi-mərkəziyyət» partiysının lideri kimi
N.Yusifbəyli Rusiyanı federativ şəkildə görmış, bu federasiya
çərçivəsində isə Azərbaycanın muxtariyyətini tələb etmişdir. Bu
faktordan çıxış edərək M.Ə.Rəsulzadə mühacirət dövründə (1920-1930-cu
illərdə, Türkiyədə) yazırdı ki, N.Yusifbəylinin Azərbaycan istiqlalı
hərəkatındakı rolu yalnız maarif naziri və baş nazir olmaqla
kifayətlənməmişdir: «Onun hərəkatdakı həqiqi rolu sonra tutduğu bu
rəsmi mövqelərdən çox əvvəl başlamışdır. Bu rol onun Gəncədə 1917-də
«Türk ədəmi mərkəziyyət xalq firqəsi» namıyla təsis edilən siyasi
Azərbaycan firqəsinin təşkilinə təşəbbüs etməsiylə başlayır. Azərbaycan
ideyasını siyasi bir tələb maddəsi şəklində formulə etmək şərəfi mərhum
Nəsib bəyindir». M.Ə.Rəsulzadə daha sonra qeyd edir ki, əslində
Azərbaycan-türk milli ideyası onların tanışlığının ilk illərindən
(1914-1915-ci illər) hər ikisində yaranmışdı: «Bu dostluğu bu qədər
mətin bağlarla bir görüşmədə bağlayan şey, şübhəsiz, müştərək bir qayə,
müştərək bir ruh daşıdığımızı mütəqabilən kəşf edişimiz idi. Bu
ruhi-müştərək Gəncədə Nəsib bəyə siyasi bir firqə maddəsinin yazılmasını
təlqin etdiyi bir zamanlarda, mənə də Bakıda «Açıq söz» qəzetəsinə eyni
tezisi müdafiə edən bir baş məqalə yazdırmışdı».
Qeyd edək ki,
Nəsib bəy 1917-ci il aprelində Bakıda keçirilən Qafqaz Müsəlmanlarının
1-ci qurultayında «kim dava edə bilər ki, biz kəndini (özünü - F.Ə.)
idarəyə səlahiyyətdar bir millət deyilik!» demişdir. Beləliklə,
Rəsulzadənin də yazdığı kimi, o, bu qurultayda milliyyətçilük
(Azərbaycan türkçülüyü), türkçülük, xalqçılıq və modernələşmə
(yeniləşmə) prinsiplərini müdafiə etmişdi. Hətta, bununla
kifayətlənməyərək eyni prinsiplərlə çıxış edən iki partiyanın
birləşməsinə təşəbbüs göstərmiş və həmən bunun tətbiqini istəmişdi.
Rəsulzadə yazır: «Bir tərəfdən Nəsib bəy, digər tərəfdən də
M.Ə.Rəsulzadə ilə A.Kazımzadə tərəfindən təmsil olunan Gəncə və Bakı
milliyyətçi Azərbaycan istiqlalçılıq hərkatında çox mühüm əsərləri
sonradan meydana çıxan bu ittihadın hüsulunda Nəsib bəyin zəka və
səmimiyyətinin qəti rol oynadığını burada təsbiq etməliyəm».
Azərbaycan
Cümhuriyyətinin qurulmasında mühüm işlər görmüş Nəsib bəy bu dövrdə bir
baş nazir kimi bəyan edirdi ki, Azərbaycan türklərinin yeganə ideyası
Azərbaycanın milli istiqlalıdır. N.Yusifbəylinin fikrinə görə, bu dövrdə
Azərbaycan türkçülüyü ideyasının tamamilə ziddinə olan isə bolşevizm
olmuşdur. «Bolşevizm bizim üçün bir təhlükədir, bəlkə də daha böyük
təhlükədir» deyən, Nəsib bəy daha sonra qeyd edir: «Əgər bu saat mənə
desələr ki, səni tanıyıb və istiqalını təsdiq edirəm, mən sabah burada
bir bolşevik qoymaram. Çünki bolşeviklərin təhlükəsini biz öz
istiqlalımız ilə ölçürük. Biz hürriyyəti-vicdan tərəfdarıyıq».
N.Yusifbəylinin bildirirdi ki, milli istiqlalçı kimi bütün qüvvələrə bir
nəzər ilə baxır: «Mənim tutduğum nə bolşevik, nə də menşevikdlir. Mən
yalnız vətənimizin, istiqalliyyətimizin düşmənlərini tuturam. Onlar öylə
adamlardır ki, hər zaman fikirləri bizim hüququmuza və istiqlalımıza
təcavüz etməkdir və yaxud idarə tərzimizi dəyişmək üçün çalışmaqdır.
Bunlar bizim düşmənlərimizdir».
Bütün bunları gözə alaraq
sonralar böyük türkçü M.Ə.Rəsulzadə yazırdı ki, ümumilikdə, Nəsib bəy
xalqçı, idealist, millətpərvər, demokrat və liberal bir şəxsiyyət
olmuşdu: «O, milli Azərbaycan demokratiyasının yetişdirdiyi ən tipik
müməssilərindən biridir. Elə bir müməssil ki, milli Azərbaycan
hərəkatının istiqlala müncər olan qayəsini formulə etmək onun ismi ilə
mərbutdur».
Fikrimizcə, M.Ə.Rəsulzadənin silahdaşı, məsləkdaşı
Nəsib bəy haqqında dedikləri o qədər doğru, dürüst və səmimidir ki, bu
deyilənlərə əlavə bir söz demək çox çətindir. Rəsulzadənin Yusifbəyli
ilə bağlı dediklərində diqqəti çəkən məqamlardan biri də, Nəsib bəyi
milli Azərbaycan ideyasının müəllifi kimi göstərməsidir. Bu onun
göstəricidir ki, Rəsulzadə memarı olduğu Azərbaycan Cümhuriyyəti
ideyasında Nəsib bəyin rolunu daha üstün verməklə öz ləyaqətinin
ucalığını ifadə etmişdir. Başqa sözlə, Rəsulzadənin bu fikirlərindən
belə nəticə çıxarmaq olar ki, milli və müstəqil Azərbaycan ideyasının
mənəvi-ideoloji müəllifi Rəsulzadə, siyasi-praktiki hədəfçisi isə Nəsib
bəy olmuşdur. Nəsib bəy Rəsulzadənin nəzəri şəkildə irəli sürdüyü milli
və müstəqil Azərbaycan ideyasını siyasi bir tələb kimi ifadə etmişdir.
Deməli, Azərbaycan Cümhriyyəti iki böyük liderin nəzəri-ideoloji və
siyasi praktiki əməllərinin nəticəsidir. Bu mənada bu iki böyük
Azərbaycan Türkünün Azərbaycan Cümhuriyyətinin yaranması və inkişafında
göstərdiyi xidmətlər misilsizdir.
Çox təəssüflər olsun ki,
N.Yusifbəyli Azərbaycan Cümhuriyyəti Sovet Rusiyası tərəfindən işğal
edildikdən qısa bir müddətdən sonra (1920-ci ilin iyun-iyul aylarında)
naməlum şəkildə şəhid olmuşdu. Burada onun hansı şəkildə şəhid olması
ilə bağlı geniş müzakirə açmadan yalnız onu qeyd etmək istərdik ki,
bütün hallarda Nəsib bəy Yusifbəyli Azərbaycan-türk millətinin,
Azərbaycan Cümhuriyyətinin böyük şəhid oğullarından biridir. O, yalnız
Azərbaycan Cümhuriyyətinin baş naziri kimi deyil, milli Azərbaycanın
siyasi istiqlalının ilk müəlliflərindən biri və şəhid oğlu olaraq sonsuz
sevgiyə və hörmətə layiqdir.
Bu mənada hesab edirik ki, Nəsib
bəy Yusifbəyli bu gün Azərbaycanın ən böyük şəhərlərində (Bakı, Gəncə və
b.) və həmin şəhərlərin ən görkəmli yerlərində abidəsi ucaldılmalı olan
ən layiqli dövlət xadimlərindən, mütəfəkkirlərindən biridir. Ən azı ona
görə ki, o bugünkü Azərbaycan Respublikasının (Cümhuriyyətinin)
müstəqilliyi uğrunda şəhid olmuş baş nazirdir. Bu gün torpaqları
rus-erməni hərbi birləşmələri tərəfindən işğal altında olan bir dövlət
və millət üçün Nəsib bəy Yusifbəyli örnəyini öyrənmək və tanımaq son
dərəcə zəruridir. Hər halda Azərbaycan xalqı bilməlidir ki, onun milli
varlığı və müstəqilliyi uğrunda şəhid olan Nəsib bəy Yusifbəyli kimi baş
nazir də olmuşdur!!!
Комментарии
Отправить комментарий