AMEA Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq
İnstitutunun böyük elmi işçisi, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Şeyx Cəmaləddin Əfqani: islamçılıqdan türkçülüyə gedən yol Orta
əsrlərdə, xüsusilə XIV-XVIII əsrlərdə müsəlmanların get-gedə mənəvi
baxımdan deyil, daha çox zahirən islama bağlılığının önə çıxması türk
mütəfəkkirlərini, o cümlədən Cənubi Azərbaycandan olan böyük şəxsiyyət,
filosof Şeyx Cəmaləddin Əfqanini (1839-1897) ciddi şəkildə narahat
etmişdir. Bu baxımdan o, islamda islahatların aparılması, daha doğrusu
islama olunmuş əlavələrlə bağlı müzakirələrin aparılması təklifi ilə
çıxış etmişdir. Eyni zamanda türk mütəfəkkirləri arasında ilk dəfə,
Əfqani islamın əsil mahiyyətindən uzaqlaşmaya ciddi şəkildə etiraz etmiş
və ən əsası islamda formal, zahiri qaydalara əməl edilməsindən daha
çox, mənəvi məsələlərə bağlılığın vacibliyini irəli sürmüşdür.
İslamçılığın
siyasi-fəlsəfi təlim kimi konsepsiyasını yaradan və bu mənada
«panislamizm»in banisi hesab olunan Ş.C.Əfqani öz xələflərinə deyirdi
ki, nəhəng bir vücud olan islam başını İstanbulda yerə qoyub, qolları
isə Şimali Afrika, Krım və Orenburq üzərindən Çinə uzadıb, ayaqları isə
bütün Qərbi Asiya boyunca dolaşır. Belə bir vəziyyətdə olan islam
dünyasının xilası müsəlmanların ilkin islamı mənimsəmək və əməl etməklə
yanaşı, milli mədəniyyətlərinə sahib çıxmaları, həmçinin milli
varlıqlarını qoruyub saxlamalarıdır. Əfqani islam dünyasının yaşaya
bilməsini, inkişafını, müsəlman millətlərinin şüurlu milliyyətçi
olmaları və milliyyətləri daxilində tərəqqi etmələri ilə bağlı görmüşdü.
Həmin dövrdə Azərbaycan türk mütəfəkkirlərindən Əhməd Ağaoğlu
da qeyd edirdi ki, islamın və Quranın özündə «İttihadi-islam»ın inkişafı
üçün əlverişli zəmin olmasına baxmayaraq, o yalnız Ş.C.Əfqaninin
ideyaları sayəsində meydana çıxmışdı. Belə ki, Əfqani müsəlman
xalqlarını ilkin islama qayıtmağa, ləyaqətsiz hökmdarlara qarşı açıq
mübarizəyə qoşulmağa çağırırdı. Eyni zamanda o, ikiüzlü ruhaniləri
amansızcasına tənqid edir, onların «boş dialektika və sxolastikasını»
məsxərəyə qoyur, onların riyakarlığına və həyasızlığına gülürdü. O, öz
mühakimə və mülahizələrini Qurandan gətirilən iqtibaslarla, müsəlman
tarixinə aid misallar və əfsanələrlə əsaslandırırdı. Onun bütün gücü də
məhz belə «uyğunlaşmaq» bacarığında idi. Bütün ölkələrin müsəlmanları
onun səsində nə isə tanış, eyni zamanda yeni çalarlar hiss edirdilər.
Əfqaninin bu ideyalarını müsbət dəyərləndirən Ə.Ağaoğlunun fikrincə,
Şərqdə nümunəvi ictimai xadim olan bu şəxs, eyni zamanda özünün gələcək
davamçılarının fəaliyyəti üçün proqram tərtib etmiş və bu davamçıların
inkişaf etdirməli olduqları ideyaları göstərmişdir.
Ümumiyyətlə,
Ş.C.Əfqaninin yaradıcılığında din və millət bir-birinə ziddiyyət yox,
əksinə bərabərlik təşkil edir. İslam əsasında dini birliyi vacib
saymaqla yanaşı, Əfqani hesab edirdi ki, hər bir müsəlman milləti öz
tərəqqisinə nail olmaq istəyirsə, ilk növbədə özünü tanımalı, soyuna,
kökünə bağlanmalı, dilinə sarınmalıdır. Onun fikrincə, orta əsrlərin ilk
çağlarında türklərin və başqa millətlərin həyatına daxil olan islam
heç vaxt müsəlman millətlərinin tərəqqisinə əngəl olmamışdır. Lakin
zaman keçdikcə despotizm islamı dünyəvi elmlərə qarşı qoymuş və islamla
demokratik ideyalar arasında ziddiyyət yaratmışdır. İslama edilmiş
əlavələrin müsəlman xalqlarının probleminə çevrildiyini görən Əfqanin
fikrincə, bundan çıxış yolu islamda islahatların aparılmasıdır: «Dini
hərəkatda məqsədimiz islam dinini islah etmək olduğu məlumdur. Dini
islahın mənası Rəsulallah gətirməyən bir şeyi dinə artırmaq, yainki
islam qaydalarını batırmaq deyil, bəlkə Rəsulallah gətirmiş dinə
sonradan və sonrakı adamlar tərəfindən əlavə olunan şeyləri götürüb də
dini əsri-səadətdəki rövşənə salmaq deməkdir. Bunu isə çətin yollar ilə
deyil, bəlkə vəz, nəsihət, mətbuat ilə ümumi müsəlmanlara anladıb islam
əmrlərini də mənasız şeylərdə deyil, bəlkə din və dünya üçün lazım
olacaq və istiqballarında fayda görüləcək şeylərlə etmək gərəkdir».
İslam
dininə zülmə və ədalətsizliyə qarşı dura bilən yeganə ideologiya kimi
baxan C.Əfqani M.F.Axundzadədən fərqli olaraq bu dinin əsasların tənqid
etməkdən çəkinmiş və onu yüksəlişin həqiqi zəmanətverici kimi
göstərmişdir: «Əgər müsəlmanlardan bir adam desə ki, mənim dinim bütün
bu elmlərə ziddir, onda o öz dininə qarşı çıxmış olur. İnsanın ilk
tərbiyəsi onun dini tərbiyəsidir, fəlsəfi dünyagörüşü sonra yaranır».
İslamın əsas kitabı olan Quran da tamamilə azadlıq, bərabərlik və ədalət
prinsipinə əsaslanır, bütün müsəlmanları tərəqqiyə çağırır. Quranın
mahiyyətini düzgün başa düşmək və ona əməl etmək isə islam dünyasının
nicat yoludur.
Ş.C.Əfqani «Renana cavab» məqaləsində islam və
Qərb demokratiyası məsələlərinə münasibətini bildirmişdi. Onun fikrinə
görə, Avropa alimi E.Renanın islamın dünyəvi elmlərin inkişafına əngəl
olması fikri ilə razılaşmaq olmaz. Çünki islam və Qərbin mütərəqqi
ideyaları sanki bir-birini tamamlayır. O yazır: «Quranın həqiqi ruhu
azadlıqdır və həm də müasir fikirlərə uyğun gəlir. İndiki
nizam-intizamsızlığın islam qanunlarına qətiyyən dəxli yoxdur. Bunlar
nadan və cahil təfsirçilərin islama etdikləri əlavələrdir. Tarixi
təkamül və inkişaf onların bu səhvini islah edəcək. Demək, bir müsəlman
ziyalısı və alimi Avropa demokratik məfkurəsinə tamam aşina olsa, o,
Quranın təlimlərinə əsaslanaraq xalqı müasir mütərəqqi demokratik
məfkurələrlə tanış edə bilər».
Bu məqalədə açıq şəkildə hiss
olunur ki, Əfqani də M.F.Axundzadə kimi islamda islahatların
aparılmasının tərəfdarıdır. Ancaq M.F.Axundzadədən fərqli olaraq
C.Əfqani məsələni radikal şəkildə qoymur və ümumiyyətlə, islamın
islahatlar yolunda əngəl olması fikrini rədd edir. Onun fikrincə,
islahatları ilk növbədə xristianların nail olduğu «yasaq edilmiş
fəlsəfənin və elmi metodların» öyrənilməsindən, bir sözlə elmi həqiqətin
aşkar edilməsindən başlamaq lazımdır. Ən əsası Axundzadədən fərqli
olaraq Əfqaniyə görə islahatlar islamın mahiyyəti, ilkin mənşəyi ilə
bağlı deyil, sonralar bu dinə olunmuş əlavələrlə əlaqədar aparılmalıdır.
Bununla
yanaşı M.F.Axundzadə kimi Ş.C.Əfqani də hesab edirdi ki, dinlə fəlsəfə
arasında barışmaz ziddiyyət mövcuddur: «Dinlər hansı adı daşıyırlarsa
daşısınlar, hamısı bir-birinə bənzəyir. Bu dinlərlə fəlsəfə arasında heç
bir anlaşma və barışıq mümkün deyildir. Din insana inam və inanc təlqin
edir. Halbuki fəlsəfə insanı tamamilə və qismən dindən uzaqlaşdırır».
Hətta o qeyd edir ki, vaxtilə xristianlıq Avropa xalqları üzərində
təsirli olduğu dövrdə elm və fəlsəfəni kölgədə qoymuş, onu aradan
qaldırmışdır; eyni aqibəti islam ölkələri də yaşamışdır. Ancaq zaman
keçdikcə xristianlar islahatlar apararaq elm və fəlsəfəni yüksəyə
qaldıra bilsələr də, islam ölkələri hələlik bu məsələdə çətinlik
çəkirlər. Hər bir ölkədə din üstün olduğu zaman fəlsəfəni, fəlsəfə isə
üstün olduğu zaman dini aradan qaldırmaq istəmişdir. Əfqani yazır:
«Bəşəriyyət durduqca məzhəb ilə vicdan azadlığı, din ilə fəlsəfə
arasındakı mübarizə bitməyəcəkdir. Bu kəskin mübarizədə vicdan
azadlığının qalib gələ bilməyəcəyindən ehtiyat edirəm. Çünki böyük
həqiqət xalqın xoşuna gəlmir və həqiqət haqqındakı biliklər yalnız bir
qism seçilmiş zəkalar tərəfindən anlaşılır. Çünki elm nə qədər faydalı
olursa-olsun, insanlığı tamamilə təmin etməməkdədir. İnsanlıq ideala
sığınır, filosof və alimlərin görmədikləri və şərh etmədikləri uzaq və
qaranlıq yerlərdə faydalı olmağı sevir». Qeyd etmək lazımdır ki,
Əfqaninin din və fəlsəfə haqqında söylədikləri tamamilə həqiqətə
uyğundur. Doğrudan da fəlsəfənin, elmin aciz olduğu yerdə din önə
keçir və bir çox hallarda cəmiyyət üçün xoşagəlməz durumun yaranmasına
səbəb olur.
C.Əfqani İstanbul həbsxanasından iranlı
məsləkdaşlarına yazdığı sonuncu məktubda sağlığında əkdiyi toxumların
çürüyüb cücərmədiyini desə də, ancaq ümid bəsləyirdi ki, bir gün əkdiyi
toxumların bəhrəsi olacaqdır. O haqlı olaraq yazırdı ki, cəmiyyətin
inkişafı üçün hər bir millətin daxilində faydalı elmləri yayan
ziyalılar, cəmiyyət üçün xeyirli fənnləri təsis edən yaradıcı alimlər,
insan hüququnu mühafizə edən siyasi xadimlər, fəzilətin və ədalətin
keşikçiləri olan qanunşünaslar, lətif və şairanə kəlamlarlı ilə
«yatmışları» oyadan və xalqın xarakterini möhkəmləndirən ədiblər və
şairlər, öz sənətlərini elmi əsaslar üzrə inkişaf etdirən sənayeçilər,
torpağını əkinçilik üsulu əsasında əkib-becərən əkinçilər, iqtisadiyyat
qanunları əsasında millətin ticarət yollarını arayıb tapan tacirlər
təbəqəsi olmalıdır. O, daha sonra qeyd edir ki, hər hansı bir millətdə
bu təbəqələr mövcud olmasa, o millətin fərdləri arasında məişət və
həyati əhəmiyyətli əlaqələr get-gedə qırılar və millət məhv olar.
Bizə
elə gəlir ki, XIX əsrin sonlarına doğru islamçılıqdan türkçülüyə-türk
birliyinə gedən yolda da Ş.C.Əfqani mühüm rol oynamışdır. Burada yalnız
onu qeyd edə bilərik ki, Əfqani islamlığın və müsəlmanlığın milliyyət
deyil, «ümmətçilik» ifadə etdiyini irəli sürərək milliyyəti də
qabartmağa çalışmışdır. Onun fikrincə, milliyyət isə din üzərində deyil,
dil və mədəniyyət birliyi üzərində qurulur, bu mənada milli diriliyin
təməlini milli mədəniyyətin ünsürləri təşkil edir. Bir sözlə, onun
fəlsəfəsində din, dil, mədəniyyət və s. amillər bir yerdə milli vəhdəti
təşkil edir. Bu mənada Y.Akçuraoğlunqun da qeyd etdiyi kimi, Əfqani
yalnız böyük bir müsəlman deyil, həm də böyük bir türkçüdür.
Fikrimizcə,
bir sıra Azərbaycan türk aydınlarının formalaşmasında Ş.C.Əfqaninin
rolu danılmazdır. Xüsusilə, M.Ə.Rəsulzadə 1911-1913-cü illərdə
Ş.C.Əfqaninin yazılarının təsiri altında türkçülük hərəkatına qoşulmuş
və Azərbaycanda bu ideyanın əsas ideoloqu olmuşdur. Mühacir Azərbaycan
türk mütəfəkkirlərindən Mirzə Bala Məmmədzadə, Hüseyn Baykara və
başqaları yazırlar ki, Şeyx Cəmaləddin Əfqani kimi M.Ə.Rəsulzadə də
islamiyyətin və müsəlmanlığın milliyyət deyil, «ümmətçilik» ifadə
etdiyini, milliyyətin isə din üzərində deyil, dil və mədəniyyət birliyi
üzərində qurulduğunu və bu milli diriliyin təməlini təşkil edən milli
mədəniyyətin ünsürlərini izah edərək milli hərəkatın ictimai fəlsəfəsini
yaratmışdır.
Комментарии
Отправить комментарий