AMEA Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq
İnstitutunun böyük elmi işçisi, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Həsən bəy Zərdabi və onun milli-türk ruhlu «Əkinçi»si XIX
əsrin ikinci yarısında Azərbaycan türkçülüyü ideyasının rüşeymlərinin
yaranması prosesində milli məfkurənin ilk bayraqdarlarından Həsən bəy
Zərdabinin əsas mübarizəsi Azərbaycan türklərinin millət kimi
formalaşmasına, yəni siyasi-ideoloji mənada milli birliyin-millətin
yaranmasına xidmət etmişdir. Ana dilinin və millətinin adının «türk»
olduğunu bildiyi, üstəlik «Əkinçi»də tez-tez doğma dilini «türk dili»
adlandırdığı halda, Zərdabinin yalnız «millət» məfhumu baxımından
«müsəlman», «islam milləti» anlayışlarından istifadə etməsi, o
dövrdə «ümmət» və «millət» məfhumlarının bir-birindən fərqləndirilməməsi
ilə bağlı olmuşdur.
Bizə elə gəlir ki, H.Zərdabi də
A.A.Bakıxanov kimi Qafqazda yaşayan xalqların etnik müxtəlifliyini
nəzərə alaraq, daha çox «müsəlman» anlayışından istifadə etmişdir.
Eyni zamanda bu dövrdə türklərin özlərini müsəlman kimi qələmə
vermələri, həddən artıq islam təəssübkeşliyi ilə bağlı idi. Zərdabi də
XIX əsrdə, «müsəlman», «islam milləti» anlayışının cəmiyyət daxilində
hökm sürdüyü bir zamanda, birdən-birə Azərbaycan türk millətindən söz
aça bilməzdi.
Bütün bunlarla yanaşı, Zərdabinin bir türk kimi,
türkcə qəzet nəşr etməsi və burada türk dilini özünə doğma sayması
təbii idi. Zərdabi «Əkinçi»nin ilk sayındaca rus dilində olan hökumət
qərarlarının, fərmanlarının doğma türk dilinə tərcümə edildiyini
bildirmişdir: «Məzkur qərardadı biz öz türk dilimizə tərcümə
etmişik». Zərdabi məqalələrinin birində Türkiyə türkcəsi ilə Azərbaycan
türkcəsi arasında bağlılığı göstərməklə yanaşı, oxunuşundakı çətinliyi
də qeyd etmişdir. O bildirir ki, Osmanlı Türkiyəsində yeni məktəblər
açılıb, orada elmi kitablardan dərs deyilir, yaxşı olardı həmin
kitablar Azərbaycan türkcəsində çap edilib, şair kitablarının əvəzinə
məktəblərdə oxunsun. Bununla da o, təklif edirdi ki, Türkiyə və
Azərbaycan türklərinin ortaq türkcəsi yaradılsın.
Zərdabi
«müsəlman» anlayışını «türk» məfhumunun sinonimi olaraq qəbul etdiyi
kimi, ilk dövrlərdə milli birliyi, millət təəssübünü də Qafqaz
müsəlmanlarının birliyi, «islam birliyi» kimi başa düşmüşdür. Bu mənada
Zərdabinin milli birlik mənasında anlaşılan «İslam birliyi» -
«İttihadi-islam» ideyasını irəli sürməsi də diqqəti cəlb edir. Zərdabi
bunu, müsəlmanların bir-birilə daha yaxından tanış olması,
bir-birinin dərdlərini, problemlərini öyrənməsi və çıxış yollarını
birlikdə axtarması baxımından irəli sürmüşdür.
Beləliklə
1870-ci illərdə Zərdabinin bir milli ruhlu «islam birliyi» yaratmaq
fikrində olması hiss olunur. Zərdabi bu «islam birliyi»ni, deməli, həm
də islamçılıq ideyasını çox incə şəkildə müsəlmanlara anlatmağa
çalışmışdır. Onun fikrinə görə, Qurban bayramının mənası heç də o demək
deyildir ki, müsəlmanlar qurban kəsib kef-damaqla yesinlər, onlar həm
də bu bayramdan istifadə edərək problemlərini birlikdə müzakirə
etməlidirlər. Onun fikrincə, Məkkəyə gedən müsəlmanlar bu baxımdan
ziyarətlə kifayətlənməməli, bir-birlərinin dərdlərindən hali
olmalı, öz din qardaşlarını yaxından tanımalıdırlar, ancaq Məkkəyə
gedənlərdən heç kəs buna əməl etmir: «Biz elə avam olmuşuq ki, nə ki,
qeyri tayfaları, hətta öz qardaşlarımızı tanıyıb bilməyə qadir
deyilik. Qardaşlar, məktəbxanalar bina edib oxuyun ki, heç olmasa öz
qardaşlarınızın dilini öyrənib, müsəlmanlığın ittihadına əməl edə
biləsiniz, yoxsa bizim gözəl Qurban bayramı və Məkkə səfəri ölünün
əyninə geyilən faxir libasa oxşayır».
Qeyd edək ki, Zərdabinin
bu fikirləri çağdaşı olan erməni başbilənlərini təşvişə salmışdır.
1870-ci illərdə Tiflisdə çıxan «Mşak» adlı erməni qəzeti Zərdabinin
yuxarıdakı məqaləsini, ermənicə öz səhifəsində çap edərək, yazır ki,
zəmanəmiz elm zəmanəsi olsa da, müsəlmanların ziyalıları da birlik
iddiasına düşüb, Məkkəyə getmək adı ilə bütün islam xalqlarını
«ittihadi-islam» ilə birləşdirmək istəyirlər. Erməniləri «islam
birliyi»ndən daha çox, monqol adlandırdıqları türklərin oyanışı,
milli özünüdərki, eyni zamanda, islam adı altında bir türk birliyinin
yarana bilməsi təşvişə salmışdır. Başqa tərəfdən, ermənilərin hələ XIX
əsrdə türklərin guya, onların torpaqlarını zəbt etmələri barədə irəli
sürdükləri iddia, hayların məkrli niyyətlərinin qədimliyindən xəbər
verir.
Zərdabi bundan başqa, bir neçə dəfə də müsəlmanların
birləşməsinin, milli cəmiyyət-təşkilat yaratmasının vacibliyini
vurğulamışdır. Zərdabiyə görə, Qərb xalqlarında olan birliyin
müsəlmanlar arasında olmamasının başlıca səbəbkarı xalq özüdür.
Zərdabi böyük uzaqgörənliklə Qafqaz-Azərbaycan müsəlmanlarını, yəni
türkləri vaxtında birləşməyə çağırırdı. Türklərin qonşuları olan
ermənilərin, gürcülərin bu istiqamətdə atdığı addımları vaxtında anlayan
Zərdabi, eyni ideyaları öz milləti arasında yaymağa çalışırdı: «Ey
müsəlmanlar, vaxt keçməmiş fikrinizi birləşməyə verin ki, dağınıq millət
çox tez puç olur». Zərdabi bir tərəfdən Qafqaz türklərinin islam
dininə həddən artıq bağlılığını və müsəlman xalqları arasında dini
yaxınlıqın olduğuna görə, digər tərəfdən çar senzurası ilə problemlərin
yaranmaması ilə bağlı «millət» mənasında daha çox «müsəlman», «islam
milləti» anlayışlarına yer vermişdir. Dörd il fasiləsiz olaraq
Qafqazda türk dilində qəzet nəşr etməyə çalışan və axırda istəyinə nail
olan Zərdabinin təkcə bu əməli, nəinki Azərbaycan, bütün türk dünyası
üçün mühüm əhəmiyyət daşımışdır. Bütün Rusiyada, o cümlədən Qafqazda ilk
türk qəzeti olan «Əkinçi»nin yaranması ilə (1875) Azərbaycan türkləri
yeni bir mərhələyə qədəm qoymuş oldular. Hətta «Əkinçi»nin təsiri ilə
min nəfər müsəlman türkdən biri belə savadlanıb milli ideyalar ətrafında
cəmləşirdisə, bunun dəyəri gələcək nəslin tərəqqisi baxımından
əvəzolunmaz idi.
Zərdabinin milli mövqedə başladığı novatorluğu,
türkcə «Əkinçi» qəzetinin nəşri ilə bitməmiş, o həm də bu qəzetdə
Qafqaz müsəlmanlarının inkişafı, onların birləşməsi üçün bütün mümkün
olan üsullara əl atmışdır. Zərdabi «Əkinçi»nin ilk sayındaca ehtiyatla
milli ideyaları yaymağa başlamış, əsas diqqəti müsəlmanların
maariflənməsinə yönəltmişdir. «Millət təəssübü» uğrunda mübarizəyə
başlayan Zərdabi qeyd edir ki, bu yazıları yazmaqda məqsədi nə Qafqaz,
nə də bir qanda və məzhəbdə olduqları İran və Türkiyə müsəlmanlarını
pisləmək, onlarla düşmən olmaq deyildir. Burada başlıca məqsəd bütün
müsəlmanların inkişafına, birliyinə nail olmaqdır, ancaq bu işdə isə ona
ikiüzlü ruhanilər, hacılar əngəl olurlar: «Müsəlmanların düşməni mən
deyiləm, məzkur hacı kimi adamlardır ki, bizi millətlər arasında gülüş
yeri edib elmdən və dünyadan bixəbər qoyub sərgərdan və payimal
ediblər». Deməli, Zərdabi də, Axundzadə kimi xalqda «millət
təəssübünün» yaranmamasının başlıca günahını ruhanilərdə görürdü.
Ancaq Axundzadədən fərqli olaraq Zərdabi bu problemin kökünü islamın
əsalarında deyil, ruhanilərin ikiüzlü əməllərində və onların islam
qanunlarına olduğu kimi əməl etməmələrində axtarırdı.
Təkcə
«Əkinçi» qəzetində başlayan dünyəvi elmlər və dini elmlər problemi, öz
miqyasına görə milli ideologiyanın təşəkkülü prosesində çox mühüm bir
hadisə idi. Qafqaz müsəlmanları ilk dəfə millət və onun inkişafı ilə
bağlı olan bir məsələnin açıq müzakirəsinə başlamışdı, bir-birinə həcv,
nəzirə, mədhiyyə yazanlar şeir-qəzəl məclislərindən kənara çıxmışdılar.
Bu baxımdan «Əkinçi»də millətin oyanışı və inkişafı naminə dini və
dünyəvi elmlərdən hansının vacibliyi məsələsini meydana çıxarması
təsadüfi deyil, əksinə zərurətdən irəli gəlmişdi. Bu mübahisdə iştirak
edən ziyalılar - H.Zərdabi, Ə.Hüseynzadə, Ə.Heydəri, Ə.Qəvaid,
M.F.Axundzadə, S.Ə.Şirvani, M.M.Nəvvab və b. millətin inkişafında
daha çox dünyəvi elmlərin vacibliyini irəli sürsələr də, müəyyən
qədər dini elmlərin rolunu qeyd edənlər də az deyildi. Şübhəsiz, bütün
bunlar milli ideologiyanın ilk rüşeymlərinin yaranmasında vacib amillər
idi.
Əgər Axundzadə əlifbada islahatlar aparmaqla xalqı
savadlandırmaq istəyirdisə, Zərdabi köhnə əlifba ilə də bunun
mümkünlüyünü irəli sürürdü. Yaxud, Axundzadə povest və
komediyalarında xalqının xoşagəlməz adət-ənənələrini tənqid edirdisə,
Zərdabi qəzet vasitəsilə xalqın bu cür eyiblərini göstərirdi. Əslində
hər ikisinin məqsədi birdir: millətin cəhalətdən qurtuluşu, oyanışı və
inkişafı. Bu məsələlərdə onların bir qədər fərqli mövqe tutmaları
isə təbiidir. Millətin oyanışı və inkişafı baxımından bir-birinə
zidd fikirlərin səslənməsini, milli məsələ ilə bağlı çıxış yollarının
aranması kimi başa düşmək lazımdır.
Zərdabi yaradıcılığında
xüsusi yer tutan amillərdən biri də Qərb mədəniyyəti və onun milli
məsələyə təsiridir. Zərdabi millətin inkişafında əsas yeri milli-dini
dəyərlərə verməklə, yeniləşmənin bir vasitəsi kimi Qərb mədəniyyətindən
yardımçı kimi istifadə etməyə çalışmışdır. Bu baxımdan Zərdabi
həməsrləri arasında Qərb mədəniyyətini şişirtmədən və ideallaşdırmadan
millətini gerilikdən, avamlıqdan, biliksizlikdən, millət
təəssübsüzlüyündən və s. qurtulmasına, inkişafına çalışan bir ziyalı
olmuşdur. O, soydaşlarını başa salırdı ki, libaslarında,
hərəkətlərində avropalıları təqlid etməklə heç nə düzəlməyəcək:
«Küçələrdə cavanlarımız ya papağını əyri qoyub ay balam, ay balam
çağırır, ya bir-birinə yaman deyir, meydanlarda kimi dərviş nağılına
qulaq asır, kimi xoruz, kimi qoç döyüşdürür. Xülasə, heç bir həvəs ilə
zəhmət çəkən yoxdur, hamı ya tənbəllik edib işdən qaçırıq, ya bikar
oturub Allahdan buyruq deyirik». Zərdabi Qərb mədəniyyətinin müsbət
ideyalarını təbliğ etməklə, sadəcə millətinin gözünü açmağı qarşısına
məqsəd kimi qoymuşdur. Onun fikrincə, millətin inkişafına səbəb ola
biləcək istənilən müsbət bir ideya, yəni millətin öz adət-ənənələri,
islam və Qərb mədəniyyətində də olsa belə, istifadə etmək lazımdır.
Əlbəttə, Zərdabi millətin inkişafına əngəl olan amilləri də, istər milli
adət-ənənələrdən və islam əsasında yaranmış qaydalardan irəli gəlsin,
istərsə də Qərb mədəniyyətinin həddən artıq ideallaşdırılması ilə
əlaqədar olsun, görmüş və yeri gəldikcə tənqid etmişdir.
Göründüyü
kimi, milli-dini ideyaların, o cümlədən yeniləşmənin Azərbaycanda
təbliğində H.Zərdabi və onun «Əkinçi» nəzeti mühüm rol oynamışdır.
Zərdabi «Əkinçi» qəzeti bağlandıqdan sonra, məcburi şəkildə uzun müddət
ictimai fəaliyyətdən uzaqlaşsa da, XIX əsrin sonlarına yaxın yenidən
fəal şəkildə millətinə xidmət etməyə başlamış, xüsusilə XX əsrin
əvvələrində «Kaspi», «Həyat» və b. qəzetlərdə milli ruhlu məqalələrlə
çıxış etmişdir.
Fikrimizcə, türkçülük baxımından dildə və
dində birlik ideyasını H.Zərdabi 1900-cu illərdə daha açıq və mükəmməl
şəkildə ifadə etmişdir. Belə ki, XIX əsrin ikinci yarısında mədəni
yeniləşmə uğrunda mübarizə apararaq mədəni türkçülüyü və mədəni
islamçılığı canlı bir timsal kimi XX əsrin əvvəllərinə daşıyan Zərdabi
bu dövrdə nəşr olunan «Kaspi», «Həyat» və b. qəzetlərdə dil birliyi, din
birliyi, milli cəmiyyətin yaranması və s. milli-dini məsələlərlə bağlı
çıxış etmişdir. Zərdabi qeyd edirdi ki, hər bir millətin əsas dirəkləri,
millət olmağına səbəb dil və din-məzhəbdir. Bunlardan birisi əldən
getsə millətin beli sınar, ikisi də getsə millət başqa millətlərə
qarışar və yox olar.
Deməli, Zərdabi hələ Ə.Hüseynzadə,
M.Ə.Rəsulzadə, Ə.Ağaoğlu, Ə.Topçubaşov və başqalarından öncə türkçü
olmuş, ən azı mədəni türkçülüyə xidmət etmişdir. Ən çox diqqəti çəkən
odur ki, H.Zərdabi daha çox Azərbaycan türkçülüyünün, Azərbaycan türk
millətinin, bir sözlə «milli (türk) Azərbaycan» ideyasının
formalaşmasına cəhd göstərmişdir. Onun bu dövrdə, milli bir ideoloq kimi
Azərbaycan türklərini maarifləndirmək yolu ilə ayrıca bir millət kimi
varlığını isbat etməyə və milli birliyinə çalışması, xüsusilə
diqqətəlayiqdir. Təsadüfi deyil ki, çağdaşları ilə yanaşı, XX əsrin
əvvəllərində yaşamış bir çox tanınmış ziyalılarımız da - Ə.Hüseynzadə,
M.Ə.Rəsulzadə, Ə.Ağaoğlu, Ə.M.Topçubaşov və başqaları H.Zərdabini
özlərinin müəllimi, ideoloqu saymışlar.
Комментарии
Отправить комментарий