AMEA Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq
İnstitutunun böyük elmi işçisi, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Azərbaycan və Türkiyə türkçülərinin ideoloqu: Əli bəy Hüseynzadə
20-ci
əsrin əvvəllərində H.Zərdabi, Ə.Ağaoğlu, Y.Akçuraoğlu, M.Ə.Rəsulzadə,
Z.Gökalp və b. ilə yanaşı, islamçılığın və türkçülüyün, xüsusilə
siyasi-ideoloji türkçülüyün ən böyük davam adamlarından biri də Əli bəy
Hüseynzadə (1864-1940) olmuşdur. O, hələ 1-ci rus inqilabına (1905)
qədər, əsasən mədəni türkçülüyü və mədəni turançılığı təbliğ etmişdir.
Buna misal olaraq XIX əsrin sonlarında Ə.Hüseynzadənin qələm aldığı bir
şeiri göstərmək olar:
Sizlərsiz ey qövmi-macar, bizlərə ixfvan (qardaş),
Əcdadımızın müştərəkən mənşəyi Turan!
Bir dindəyiz biz, həpimiz haqpərəstan;
Mümkünmü bizi ayırsın İncil ilə Quran?
Fikrimizcə,
bir çox ziyalıların da təsdiqlədiyi kimi Ə.Hüseynzadə də əsil
milliyyətçilik, türkçülük fəaliyyəti Türkiyədən Azərbaycana dönüşündən
sonra, yəni 1904-1910-cu illərdə meydana çıxmışdır. Bu dövrdə
Ə.Hüseynzadə əsas diqqətini islamçılıq və türkçülük üzərində
cəmləşdirmiş, yeni ideyanın islam və türk anlayışları ətrafında
yaranmasını vacib saymışdır. İslamçılıq və türkçülüyün vəhdət halından
kənara çıxarılaraq, ayrı-ayrlıqda götürülüb siyasiləşdirilməsinin
əleyhinə olan Ə.Hüseynzadə hesab edirdi ki, türk-müsəlman dünyasının
islamçılıq və türkçlü adı altında iki yerə bölünməsi doğru deyildir:
«Süni olaraq ayrıca pantürkizm, panislamizm adları ilə məslək icadına nə
lüzum vardır?». Bu baxımdan Ə.Hüseynzadə hər iki ideyanın bütövlüyünü,
birliyini irəli sürürdü. Ancaq əsilində o da, yaxşı anlayırdı ki,
türklərin həyatında vəhdət təşkil etməklə yanaşı, ayrı-ayrılıqda da
islamçılıq və türkçülüyun özünəməxsus yeri və rolu vardır. Bu baxımdan
Hüseynzadə mədəni cəhətdən islamı və türklüyü bütöv şəkildə gördüyünü
ifadə etsə də, siyasi cəhətdən hər bir türk millətinin milli
kimliklərini (türklüklərini) və dinlərini (islamlıqlarını) tanımlarını,
bilmələrini də vacib saymışdı. Deməli, Ə.Hüseynzadə nə qədər milli və
dini bütövlükdən çıxış etsə də, türklərin, o cümlədən Azərbaycan
türklərinin bir millət kimi təşəkkül tapmaları üçün milli və dini
kimliklərini müəyyən mənada bir-birindən ayrıb siyasi iradə nümayiş
etdirmələrini də zəruri hesab etmişdir.
Qeyd edək ki, bu «ikili»
düstur (islamçılıq və türkçülük) 1905-1907-ci inqilab illərində və
sonralar da Ə.Hüseynzadənin yaradıcılığında bu və ya digər formada öz
əksini tapmışdır. Sadəcə olaraq, bu dönəmdə bir tərəfdən Hüseynzadə
tərəqqipərvər islamçılıq və türkçülükdən, yəni nəzəri-fəlsəfi xarakter
daşıyan «türkləşmək, islamlaşmaq və avropalaşmaq»dan çıxış etməklə
artıq «ikili» deyil, «üçlü» düsturdan bəhs etmişdir. Digər tərəfdən, o,
zaman-zaman bütün müsəlmanların (ərəb, fars, türk və b.) «islam
birliyi»nin, eyni zamanda bütün türklərin «turanizm» ideyası ətrafında
birliyinin mümkün olmadığını görərək, siyasi-ideoloji mənada diqqətini
«türk-islam» birliyinə əsaslanan «osmanlı türkçülüyü»nə yönəltmişdir. Bu
baxımdan Hüseynzadənin nəzəri-fəlsəfi və dini-siyasi yaradıcılığının
Azərbaycan dövründəki (1904-1910) iki istiqaməti: 1) tərəqqipərvər
milli-dini birlik (tərəqqipərvər islamçılıq və türkçülüyün vəhdəti,
yaxud da «islamlaşmaq, türkləşmək və avropalaşmaq» kimi formulə edilən
«üçlü» düsturu; və 2) «osmanlı türkçülüyü» ideyalarını fərqləndirmək
lazım gəlir.
Bizə elə gəlir ki, Ə.Hüseynzadə tərəqqipərvər
milli-dini birlik (türkləşmək, islamlaşmaq və avropalaşmaq)
ideyasını-«üçlü» düsturunu «Həyat»ın ilk sayında qələmə aldığı
«Qəzetimizin məsləki» məqaləsində ifadə etmişdir. Bu məqaləsində o,
M.F.Axundzadə, H.Zərdabi və b. sələflərindən fərqli olaraq yenilikçi
ruhlu milli-dini ideyaları sistemləşdirməyə çalışaraq, onun başlıca
prinsiplərini müəyyənləşdirmişdir. Bu zaman Ə.Hüseynzadə nəzəri-fəlsəfi
şəklə salmağa çalışdığı «üçlü» düsturunun reallaşmasını Türkiyə, Rusiya,
o cümlədən Azərbaycan çərçivəsində məhdudlaşdırmayaraq bütün türk və
müsəlman dünyası bütövlüyündə görmüşdür.
Y.Akçuraoğluna görə,
Ə.Hüseynzadə «Bizə hansı elmlər lazımdır?» məqaləsində «üçlü»
(islamlaşma, turkləşmə və avropalaşma) düstura üz tutmuşdur; bu «üçlü»
düstur da çox keçmədən türk aləminin hər tərəfinə yayılmış, xüsusilə
Osmanlı Türkiyəsində Ziya Gökalp və b. tərəfindən dəstəklənmişdir. Bizə
elə gəlir ki, birincisi bu «üçlü» düstur Ə.Hüseynzadə tərəfindən daha
öncə irəli sürülmüş, yəni «Həyat»ın ilk məqaləsindəcə prinsip etibarilə
müəyyənləşdirmişdir. İkincisi isə, bu «üçlü» düstur sonralar yalnız
Türkiyə türkçülüyü deyil, Azərbaycan türkçülüyü ideyasının da
yaranmasında mühüm rol oynamışdır. Bir sözlə, hesab edirik ki,
Ə.Hüseynzadənin «üçlü» dusturu da, Ə.Ağaoğlunun «islam millətçiliyi»
nəzəriyyəsi kimi bütün türk-islam dünyası üçün nə qədər ümumi xarakter
daşısa da, sonda hər iki nəzəri-fəlsəfi ideyalar Azərbaycan türkçülüyü
ideyasının yaranmasında zəmin rolunu oynamışlar.
Fikrimizcə,
Ə.Hüseynzadə nəzəri-fəlsəfi yönlü «üçlü» düsturunu bütün türk-islam
dünyası üçün irəli sürmüşdür. O, üçlü düsturunu bütün türk-islam dünyası
baxımından irəli sürdüyü üçün, ondan sonralar, xüsusilə 1910-1920-ci
illərdə bütün türk millətlərinin, o cümlədən Azərbaycan türklərinin
(M.Ə.Rəsulzadə və b.) və Türkiyə türklərinin (Z.Gökalp və b.) eyni
dərəcədə yararlanması mülahizəsi daha inandırıcı və gerçəkdir. Qeyd edək
ki, Hüseynzadənin bu «üçlü» düsturunı öncə Z.Gökalp, ondan isə
M.Ə.Rəsulzadə mənimsəmişdir. Bunu, M.Ə.Rəsulzadənin «Azərbaycan
Cümhuriyyəti» əsərində öz əksini tapmış fikri də təsdiq edir. O yazır:
«Azərbaycan bayrağındakı mavi rəng - türklüyü, yaşıl rəng -
müsəlmanlığı, al rəng də - təcəddüd (yeniləşmə - F.Ə.) və inqilab rəmzi
olmaq həsbilə əsirliyi tərmiz edər ki, möhtərəm Ziya Gökalp bəyin «türk
millətindənəm, islam ümmətindənəm, qərb mədəniyyətindənəm» - düsturunu
ifadə etmiş olur».
Ə.Hüseynzadənin yaradıcılığında ikinci
məsələyə, yəni «osmanlı türkçlüyü» məsələsinə gəlincə, fikrimizcə,
1900-1910-cu illərdə Ə.Hüseynzadə nə qədər üçlü düsturdan çıxış etsə də,
«osmanlı türkçülüyü»nə meyil etməklə siyasi türkçülük ideyasına
yaxınlaşmışdır. Ə.Hüseynzadənin türkçülük məsələsində isə məhz Osmanlı
türkçülüyü ideyasına meyil etməsinə bir neçə faktor səbəb olmuşdur. Əsas
faktorlardan biri, bəlkə də birincisi siyasi müstəqillik və güclə bağlı
idi. O, türkçülüyün inkişafını, yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi,
Y.Akçuraoğlundan fərqli olaraq Rusiyan türkçülüyündə o baxımdan
görməmişdir ki, buradakı türk məmləkətləri və türklər siyasi baxımdan
əsarət altında idilər. Ona görə də, Ə.Hüseynzadə hesab edirdi ki, yalnız
siyasi və hüquqi cəhətdən müstəqil türk dövlətində türkçülük inkişaf
edərək başqa türk ellərini öz ətrafında birləşdirə bilər. Onun fikrincə,
yaxın zamanda isə türk-islam dünyasının oyanışı, inkişafı və yüksəlməsi
Osmanlı dövləti, Osmanlı türklüyü ilə bağlıdır. Məhz Türkiyə türkçülüyü
bütün türklər üçün güc və ideoloji mərkəzə çevrilərsə bundan Rusiya
türkləri, o cümlədən Azərbaycan türkləri və b. da qazanacaqdır. Bu
baxımdan müstəqil və ideoloji baxımdan daha çox təşkilatlanmış «osmanlı
türkçülüyü» bütün türk dünyasının mərkəzi rolunu oynaya bilər. Eyni
zamanda, o, «osmanlı türkçülüyü»nü Rusiya türkləri, o cümlədən
Azərbaycan türkləri arasında aparılan ruslaşdırma siyasətinə qarşı
qoymuşdur. Yəni ötən 60-70 il ərzində Qafqazda çar Rusiyasının apardığı
ruslaşdırma və xristianlaşıdrma siyasətinə qarşı, Hüseynzadə türk və
islam birliyi xəttini yürütmüşdür. Eyni zamanda, o, türkçülüyü və
islamçılığı farsçılıq ideolojisinə də qarşı qoymuşdur.
Deməli,
Ə.Hüseynzadənin «osmanlı türkçülüyü»nü bütün türk-islam dünyasının
oyanışı və birliyi kimi görməsinə başlıca amil, başqa türk
millətlərindən (Azərbaycan türkləri, Krım türkləri, Türküstan türkləri,
İran türkləri və b.) fərqli olaraq onların siyasi müstəqilliyə və gücə
sahib olmaları ilə bağlı olmuşdur. O hesab etmişdir ki, məhz Türkiyə
türkçülüyü bütün türk millətləri üçün bir güc və ideoloji mərkəzə
çevirildiyi təqdirdə başqa türk elləri, o cümlədən Azərbaycan türkləri
də uğur qazana bilərlər. Ona görə də, Ə.Hüseynzadənin «osmanlı
türkçülüyü»nü bütün türklüyün nüvəsi kimi götürməsini Azərbaycan
türkçülüyü ideyasına ziddiyyət deyil, əksinə təkanverici amil kimi
baxmaq lazımdır.
Ə.Hüseynzadənin «osmanlı türkçülüyü» ideyasını
irəli sürməsində ikinci amil milli mənəvi dəyərlərlə bağlı olmuşdur.
Y.Akçuraoğlunu təbrincə desək, İstanbulu islam və türk dünyasının siyasi
və ideoloji mərkəzi kimi görən Hüseynzadə siyasətdə olduğu kimi, dil və
ədəbiyyatda da, mərkəzi Osmanlı olmaq üzrə türkçülüyə, yəni osmanlı
türkçülüyünə, hətta panturançılığa təkan verən ilk ziyalıdır.
Ə.Hüseynzadə
«Yazımız, dilimiz və «ikinci il»imiz» (1909) məqaləsində Türkiyənin
İstanbul şivəsinin ortaq türkcə olmasını əsaslandırmaq üçün yazır ki,
ayrı-ayrı türk ləhcələrini inkişaf etdirməkdənsə vahid türkcə üzərində
düşünmək lazımdır. Onun fikrincə, əlifba və dil ilə bağlı islahatçı
ideyaların, ancaq Qafqazda, xüsusilə Tiflisdə M.F.Axundzadə, M.Rza,
M.Şahtaxtlı və b. tərəfindən irəli sürülməsi düşündürücüdür: «Üç yüz
milyon islamın əlifbasının altmış-yetmiş milyon türkün imlasını bir
hökmi qaraquşilə türkün, islamın mərkəzindən uzaq olan yuvalarından
birdən dəyişmək istəyirlər! Halbuki, böylə mühüm bir əmr üçün
kəndilərində lazım gələn məlumatdan əsər belə yox! Türkün imlasını
islahı üçün deyil, sərf və nəhvi mükəmməl bilmək, bəlkə bütün türklərin
tarixinə, ədəbiyyatına, etnoqrafiyasına, fonologiyasına haqı ilə aşina
bulunmaq tələb edər». Fikrimizcə, bu məsələ də Ə.Hüseynzadə tamamilə
haqlı idi. Belə ki, Türkiyə türkcəsindən ayrı Azərbaycan türkcəsinin
inkişafında, eləcə də əlifba islahatı məsələsində əvvəlcə çar Rusiyası,
sonralar Sovet Rusiyası ideoloqlarının maraqlı, hətta icraçı olmaları
təsadüfi olmamışdır. Hər iki halda məqsəd bir idi: Azərbaycanı türk
dünyasından, xüsusilə cənubi Azərbaycan və Türkiyə türklərindən dən
ayırmaq. Bu məqsədlə çar Rusiyasının M.F.Axundzadəyə, M.Şahtaxtlıya və
b., Sovet Rusiyasını isə N.Nərimanova, S.Ağamalıoğluna və b. bu
məsələdə şərait yaratmaları başa düşüləndir. Ona görə də,
Ə.Hüseynzadənin ruslaşdırmaq siyasətinə qarşı irəli sürdüyü «osmanlı
türkçülüyü» ideyasına əsasən, haqq qazandırmamaq mümkün deyildir.
Bunu,
Ə.Hüseynzadənin Azərbaycan Cümhuriyyəti (1918-1920) dövründə qələmə
aldığı «Azərbaycanda düşündüklərim» adlı məqaləsi də təsdiq edir.
1918-ci ildə Türkiyə hökuməti tərəfindən Ə.Ağaoğlu ilə birlikdə
Azərbaycanda milli dövlət qurulması məsələsində Cümhuriyyətin
ideoloqları ilə fikir mübadiləsi aparmaq üçün gələn Ə.Hüseynzadə yazır:
«Hilali-Əhməriyənin bayrağı bizimkinin eyni olan fəqət al rəngli milli
bayrağında bəyaz hilal qarşısında beş şualı yerinə səkkiz şüualı bir
yıldız bulunan məmləkətdən, Qafqasiya Azərbaycanından, Azərbaycan
Cümhuriyyətindən, daha doğrusu Qafqasiya Türk dövlətindən bir az bəhs
etmək istərəm». O qeyd edir ki, Azərbaycan türk dövlətini çiyin-çiyinə
qoruyan Türkiyə və Azərbaycan türkləri bir-birlərini mükəmməl
anlayırlar: «…Çünki Azərbaycan avam xalqı ilə Anadolu köylüsünün dili
lap bir-birinin eynidir! Bir-birini anlamayanlarsa rus məktəblərində
yetişib lisanları ruslaşmış olan Azərbaycan oxumuşları isə İstanbulun
seçilmişlər ailəsinə məxsus istilahlar işlədən şəxslərdir». Azərbaycan
və Türkiyə türklərinin bir-birinə qovuşmasını tarixi hadisə, təbii bir
cərəyan kimi qəbul edən Hüseynzadənin fikrincə, hər iki türk millətinin
bir-birinə qarışması ilə bütün türk milləti müasirləşmiş, güclənmiş və
bütövlşəmiş olacaqdır. Belə ki, imperializm, nasiyonalizm və sosializm
cərəyanların faciəli fəaliyyət mərkəzinə çevrilən Azərbaycan, Azərbaycan
türkləri bu müxtəlif yaxıcı, yıxıcı və əzici cərəyanların altında nə
edəcəyi bilmədi, mühakiməsini itirdi. Ancaq Türkiyə türklərinin onların
imdadına çatması ilə yalnız Azərbaycan deyil, həm də Türkiyə türkləri də
xilas oldu.
Deməli, Ə.Hüseynzadə Azərbaycan türkçülüyü
məfkurəsinin gerçəkliyi çevrilərək onun əsasında siyasi və hüquqi
cəhətdən müstəqil Azərbaycan Cümhuriyyətinin yarandığını görərək, iki
müstəqil türk dövlətindən (Azərbaycan və Türkiyədən) və onların
bir-birinə dayaq olmasından bəhs etmişdir. Doğrudur, tanımış alim
T.Svyatovski yazır ki, həmin dövrdə Ə.Hüseynzadə Cənubi Qafqaz bölgəsi
üçün üç seçənəkdən: 1) Qafqaz federasiyasından; 2) müstəqil türk, gürcü
və erməni dövlətlərindən; və 3) Qafqaz türklərinin Türkiyəyə
birləşməsindən bəhs etmişdir. Fikrimizcə, bu seçənəklər arasında
Ə.Hüseynzadə Azərbaycan Cümhuriyyətinin müstəqil bir türk dövləti kimi
var olmasını daha vacib hesab etmişdir. Bunu, Hüseynzadə Azərbaycan
Cümhuriyyəti Rusiya tərəfindən işğal edildikdən sonra yazdığı
məqalələrində də bu və ya başqa formada ifadə etmişdir.
Комментарии
Отправить комментарий