İsa Muğanna Həqiqəti Hüseyn Cavid İşığında

İsa Muğanna Həqiqəti Hüseyn Cavid İşığında

İsa Muğanna Həqiqəti Hüseyn Cavid İşığında<b style="color:red"></b>

Şəmil SADİQ

Hər bir xalqın ədəbiyyatı digər xalqlar üçün o zaman maraqlı və cəzbedici olur ki, həmin ədəbiyyat öz orijinallığı ilə təqdim edilsin. Dəblə yazılan bədii əsərlər sadəcə dövrü üçünpopulyar olarqısa vaxtda parlar  sönərlərLakin millidüşüncənin alt qatındakı ideya ustalıqla  səmimiyyətləqələmə alınarsa  ümumilikdə bəşəriyyətə xidmət edərsəozaman bütün maneələri asanlıqla dəf edər  zirvədə görünər.Buna Viktor HüqoÇingiz AytmatovTolstoyNəsimiHüseynCavidİsa Hüseynov kimi dahilərin yaradıcılığını misal çəkməkolar.
Bu məqalədə daima həqiqət axtarışında olan, bəşəri faciələri ürək ağrısı ilə qələmə alan, özü yozumları ilə milli ədəbiyyat köynəyində bəşəri ədəbiyyat yaradan iki böyük Azərbaycan yazıçısının: Hüseyn Cavid və İsa Muğanna ideyalarındakı oxşarlıqları müqayisə etməyə çalışacağıq.
Bəşəriyyət yaradılandan və özünü dərk yolunu tutandan bu günə bir çox elmlərin tədqiqat obyekti insan və onun yaradanı olmuşdur. İnsan kimdironiyə yaradılıbÖldükdən sonra həyat varmıTanrı necədirHardadırTökülən qanları görmürmü? –kimi suallar intellektual səviyyəsindən asılı olmayaraqhər bir insanı zaman-zaman düşündürmüşdürBu düşüncələrlə əfsanələr,rəvayətlərnağıllardastanlar yaradılmışhadisələrə müxtəlif yozumlarla yanaşılmışdırSonrakı dövrlərdə isə bədii əsərlərinmövzusu olmuşdurDantenin “İlahi komediya”, Hötenin “Faust”,  Bayronun “Qabil”, Cavidin “İblis”, Bulqakovun “Master Marqarita” əsərlərini bədii ədəbiyyatın insanın yaradılış sirri yolunda axtarışı hesab etmək olar.
lll
İsa Muğannanın “İdeal”dan sonrakı yaradıcılığı ilə tanış olanlar da, olmayanlar da Muğannanın nə demək istədiyini düşünür: Doğrudan da Muğanna “İdeal” və onun işığında yazılan “Cəhənnəm”, “GurÜn”, “Qəbiristanlıq”, “İsahəq, Musahəq”, “İlan dərəsi” kimi əsərləri ilə nə demək istəyirdi? Bu sualın cavabını Hüseyn Cavidin “Şeyx Sənan” faciəsində haqq aşiqi Dərvişin sözləri ilə öncədən vermək olar:
Şəriətdən, təriqətdən kənarəm, Həqiqət istərəm, yalnız həqiqət! Yetər artıq şəriətya təriqət.Qulaq verməm bən əsla bir xitabə,Pərəstiş eyləməm hiç bir kitabə!ƏvətQuranZəburİncilü TevratBirər röya bütün əlvahi-aləm,Birər əfsanəcənnətya cəhənnəm.
İsa Muğanna ateist idimideist idimiİsapərəst idimiOnu sarsıntı keçirən  başına hava gələn bir insan hesab edə bilərikmiOpeyğəmbərlik iddiasınamı düşmüşdüO sahib-zaman arzusunda idimiBütün bu suallar İsa Muğanna yaradıcılığı ilə yaxından-uzaqdan əlaqəsi olan hamının ürəyindən ya keçibya da keçməkdədirBəziləri isə öz mövqeyindən çıxış edərək cavabını verib bu yaradıcılığa ya aşiq olubya da xülya adlandıraraq uzaq olmağa çalışıbİsa Hüseynovu “primitiv təfəkkür sahibi” hesab edibMuğannaya çevrilən yazıçı həqiqətən  kim idiHansı ilahi  ya qeyri-ilahi qüvvə idi onu ətrafındakılardan fəqli düşünməyə vadaredənVerilmiş  təsdiq gözləyən sualların hamısının birmənalı cavabı məncə Muğanna idiBəşər övladını bütün sirli oyunlardansaflaşdırmaq üçün özünü təhlükəyə atan bir insan fədaisi idi MuğannaTəhrif insan deyə-deyə insan beynini ləkədən yumaq üçünçalışan bir ədib idiO “İdealdan sonrakı bütün yaradıcılığında dinlərin təhrif olunduğunu deyərək onları rədd etdiAmmapeyğəmbərləri rədd etmədiPeyğəmbərlərin zamanında daondan sonra da müqəddəs kitablara edilən əlavələri rədd etdiAmmayenə  yaradanıpeyğəmbərləri rədd etmədiSadəcə onlara yeni ad verdiöz inandığıinsanlığın hiyləsi ilə ləkələnməmiş safadlarƏgər Muğanna yaradıcılığına təqdim edilmiş OdƏr (Od-həqiqətƏr-İşıqOdƏr Həqiqət işığı deməkdirdilinin ağırlığınabaxmadan ideyasınaməzmununaünvanlanan mesaja diqqət etsəkgörərik kiMuğanna həqiqəti Tanrı  onun oğullarıkonsepsiyası üzərində qurulubKamil insanı tanrı-yaradıcının oğlu hesab edib bəşər övladını tam görmək istəyibİsaMuğannaya görə Tanrının oğulları kimlər idi?
İsa Muğannaya görə Tanrının dörd oğlu var və dünyanın saflaşdırılması bu Tanrı oğullarına tapşırılıb: “İnsanı insana, Yer planetini kainata bağlayan Bağ Ata adlanır. TəkdirlailahəilləllahdırDörd oğlu varbirincisi Süleyman peyğəmbərikinci oğlu Nuhpeyğəmbərüçüncü oğlu İbrahim peyğəmbərdördüncü oğlu İsa peyğəmbərdir”.  Müəllifə görə bütün dinlərin təqdim etdiyi kamilinsanlar-Peyğəmbərlər eyni ruhun daşıyıcılarıdırHətta bəzən Məhəmməd Peyğəmbərin ruhunda İsa Peyğəmbərin təcəlli etməsiqənaətinə  gəlir.
Təəssüflər olsun ki, Azərbaycan magik reailizminin yaradıcısının simvolikasını anlamayan, dərin qatlara enməyi bacarmayanlar bəzən bu şərti adlara ilişib qalır və əsas mənadan uzaqlaşır. Beləcəvahid Allahvahid insanvahid dinvahid dil arzusunda olanSafAğən təmiz adamı dərk edə bilmirMuğannanın insanlara çatdırmaq istədiyi yeganə  əsas fikir Tanrı birdirsəonunyaratdıqları da bir kökdəndir ideyası idiHüseyn Cavid bunu “Şeyx Sənan” əsərində xristian qızına aşiq olandinlərinməngənəsində əzilən ədalət aşiqi müsəlman Şeyx Sənana “həqiqəti özündə arayıb bulan” dərvişin dilindən “ Din bir olsaydi yer üzündə əgər, Daha məsud olurdu cinsi bəşər” deyir.
“İdeal” əsərində dinlərin dünyanı ilahi ədalətə yox, münaqişəyə, düşmənçiliyə sövq etdiyini vurğulayır: “-Dəhşətdir axı, ay əmi!Allah”-qardaş kimi!.. Dünənəcənbu günəcən yad bilirdim mən “İsusu-”İsa..
– YadNecə yəni “yad?!” DüşünDindi sənə yadDinin yaratdığı əfsanələrdi!” 
Bütün peyğəmbərlərin bir ruhun daşıyıcısı olmaları fikrini ifadə edən Muğanna bununla insanlığın da qardaşlığını vurğulamaq istəmişdir. Bütün dinləri yaradan peyğəmbərlərin davamçıları şöhrət əsiri olmamışdan öncə bu iddiada olmuşlarBütünyaradılmışlar eynidir deyibinsanlıq deyərək hakimiyyətimperiya quran peyğəmbərlərin sonrakı davamçıları təkəbbür  kibrdəninsanların onlarla eyni düşünmədiyini Allahı tanımadıq
ları kimi qiymətləndirib qılıncdan keçirmiş və ideyaları istədikləri kimi dəyişdirmişlər.
İdeal” əsərinin  başqa bir yerində isə İlahi səs İsa Muğannaya deyir: “Oxuma o tərcümələriNizami yox dərəcəsindədi o zərcildlərin içində. “Xəmsə (Nizami Gəncəvinin “Xəmsəsi nəzərdə tutulurİsa Muğannaya görə bu gün bizə təqdim edilən “Xəmsətəhrif olunmuşdur.), yenə deyirəm “Allah” yoxdur. “Peyğəmbər” var.
“Xəmsə”nin köynəyini cırıb atacam: “İslam” adlananı da, “Xristianlıq”, “Büdpərəstlik” adlananları da cırıb atacam! Mifləriəfsanələriməhv edəcəm!” Bu məqamda yenə Hüseyn Cavidin “Şeyx Sənan” əsərindəki Dərvişini xatırlayırıq:
Əvət, Quran, Zəbur, İncilü, TevratBirər röya bütün əlvahi-aləm,Birər əfsanə, cənnət, ya cəhənnəm.
Bəli, maskalar nə qədər qəşəng görünsə də, yenə maska olaraq qalır və insan onun altındakı həqiqəti görmək arzusu ilə yaşayır. İnsanın dinimilli köynəyini soyundursan altında saf insanı görmüş olarıqİnsan ruhu vartərbiyəlitərbiyəsizO insanın ruhununtərbiyəsi ilə məşğul olmanın nəticəsidir kimənfi  müsbət oluraqil  cahil olurvicdanlı  vicdansız olurİstər kilsədəistərsinaqoqdaistər məbəddəistərsə  məsciddə olub ən mömin insan kimi görünsünbircə dəfə Cavidin “İblis” pyesindəki Elxanınədalət sınağından keçirildikdə  onun varlığı olduğu kimi ya ayaqlar altına töküləcəkya da göylərə uçacaq kitoxunulmasın.
Cavid bu səhnəni  islaholunmazların gərəkli cəzalarına yetişən bir məqamı kimi çox ustalıqla yaratmışdır. Bu islah-olunmazlar ölümü vacib olanlar kimdirİbn Yəmin  Zənci çavuşbir papasbir xaxambir iranlı şeyxpis xəstəliyə tutulmuş qara çarşaflı birqadın  özü kimi sağalmaz dərdə düşmüş on yaşlı bir cocuq.
Səhnənin gedişində məlum olur kipapas İncil adı ilə Ermənistana milli davanı qızışdırmaq üçün silah daşıyırmışəldə Tövrat tutubfransız casusu olan xaxam Ərəbistanda çaxnaşmalar yaradırmışmüsəlmanların əli Quranlı şeyxi isə ingilislərə pul naminəcasusluq edirmişBurnu quruyub düşmüş qara çarşaflı qadın isə özü kimi xəstə cocuğu ilə Kərbəlaya gedib şəfa tapmaq ümidi iləöz zöhrəvi azarını minlərlə sağlam adam arasında yayacaqmışBu sağalmazislaholunmazların bir çarəsi varO da Elxanınhaydutları tərəfindən həyata keçirilən ölüm hökmüdür.
Böyük Cavidin bu hökmü indi də qüvvədə olsa idi, cəmiyyət nə qədər saflaşıb paklaşa bilərdi. İblis məhz Elxanın məhkəməsinigörəndən sonra mənən az da olsasarsılır  iblisləşmiş insanları ittiham edən son monoloqunu söyləyirCavidin yaratdığı Elxanındivanı olan yerdə İblisə yer yoxdurÇünki onun tora saldıqları ya tövbə edib haqq yoluna qayıtmalıya da islaholunmaz məqamındaməhkum olunub məhv edilməlidirCavid romantikasının məhsulu olsa daElxan divanı Tanrının qiyaməti kimi yoldan azmışlaraxəbərdarlıqdır.
İsa Muğannanın konsepsiyasını özündə daşıyan birinici nümunəyə diqqət edək. Əlbətdə kiAllahın-Bağ atanın oğulları kimi təqdimedilənlər İsa Muğannanın icadı deyil.  Dördü  dinlərin müqəddəs bir insan kimi təqdim etdiyi peyğəmbərlərdirMuğanna onları birolan Allahın oğlu kimi təqdim edirBu isə insanları qardaşlığabirliyə səsləməkdir.
Matthev Slik  “Tanrının oğlu ola bilməzmi?” məqaləsində müsəlmanların Tanrının oğlu ifadəsinə yanaşmasını izah edərkən yazır: Bəzi müsəlmanlara görə “Tanrı oğlu” termini bir növ uşaq doğan, tanrıça arvadı olan bir Tanrı fikrini ağıllarına gətirməkdir. XristianlarTanrı oğlu” ifadəsini İsaya aid etdiklərində müsəlmanlar anında Xristianların Tanrının Tanrıça arvadı ilə birlikdə bir cinsi əlaqəyəgirdiyini ifadə etdiklərini zənn edibXristianların Tanrıya layiq olmayan bir əməlini qəbul etmirlər.  Tamamilə doğru yanaşmadırİsaMuğanna da Tanrının oğlu dedikdəheç  onun bir arvadı olduğunu demək istəməmişdir. “İnsanı insanaYer planetini kainatabağlayan Bağ Ata adlanırTəkdirlailahəilləllahdır” deyirdi İsa MuğannaBu ifadəni isə bütün dini kitablar deyirlərAllahın oğluifadəsi simvolikasının batininə enən Nəsimi isə “Ənəlhəq” deyirdi bu “ənəlhəq”- “mənəm allah”  “allah məndədir” deyənNəsimi “Allahın oğlu İsadır” deyən Xristianlardan daha cəsarətli addım atmışdır.  Bu insanın tanrısına olan sevgisi humanizmindən irəli gəlirƏlbəttə kiyaradan yaratdıqlarına öz nurunuöz ruhunu qatmışdırDinlərin Allahın yerdəki elçisi,sözçüsü kimi təqdim etdiyi müqəddəslərə Tanrının oğlu demək isə heç bir qəbahətli  deyilMəgər hər bir insan yaratdığı əsərinəməcazi mənada öz övladı demirmiTanrının yaratdığı mükəmməl insan da onun övladı hesab edilməlidirMəcazi mənadapeyğəmbərləri Tanrının oğlanları hesab eləmək isə dinə heç bir ziddiyyət təşkil etmirƏksinə dinin mövqeyini təsdiqləyirİsaMuğanna da Tanrının oğulları deyərək təqdim etdiyi peyğəmbərlərə ilahi qüvvə kimi baxıronları  onların ideologiyalarını  məkirliinsanların bulaşdırdığı çirkabdan təmizləyibsaflaşdırıb öz dərk etdiyi kimi bəşəriyyətə təqdim edirBu təqdimatda modernyanaşma varBu modern yanaşma insan oğlunun yaşadığı bu böyük dünyada qansızmüharibəsizhiyləsizNizamininNəiminin,NəsimininHöteninCavidin axtarışında olduğu kamil insan modelini xatırladır. 
İsa Muğanna bütün əsərlərində demək olar ki, bəşəriyyətin qəbul etdiyi peyğəmbərlərə hörmətlə yanaşır və adını çəkib öz yozumunu verir. Əslində Muğannanın bu idealı bir növ  peyğəmbərlərin çirkaba bulaşmış dünyanı qurtarmaq arzusu ilə ac-yalavac yola çıxmaları zamanı başlamışdır.  Seçilmişlərin vəzifəsinin  önəmli olmadığını diqqətə çatdıran ustad yazıçı Süleymanpeyğəmbərin hökmdarlığı iləMusa Peyğəmbərin çoban olmasını qarşı-qarşıya qoyur  vəzifəninmənsəbin ziyayaaydınlığa heçbir maneçilik olmadığını vurğulayırMəhəmməd peyğəmbərin  həyatında çobanlıq  hökmdarlıq birləşmişdir.  Sufizmdə isəçoban anlayışı bir termin kimi qəbul edilirBiz Hüseyn Cavid yaradıcılığında da Şeyx Sənanın haqqa gedən yolda çobanlıqetməsiniİsa Muğannanın “İlan dərəsi” povestində  Saf İnsanın-Süleyman peyğəmbərin şər qüvvələrdən gizlənməsi üçünçobanlıq etdiyinin şahidi oluruqBu məqam onu göstərir kiNəsimini bilmədənCavidiCavidi bilmədən İsa Muğannanı dərk etməkçox çətindir.
İsa Muğannanın “İdeal” əsərində qoyulan “göylərin yerdəki vəziyyətdən narahatlıq keçirməsi konsepsiyası”nın özündə bir fantastika var. Düzdürbütün dini kitablar bəşər övladının iblisə uymasını Tanrının qəzəbinə tuş gələcəyi inamı vurğulanır.  Humanitar elmi-fantastika janrını yaradan Muğanna yerdəki fəlakətlərdən tanrının-İsa Muğannanın dili ilə desəkBağ atanın da xəbəri var  bunlarıbəzən onun özü idarə edir.  Müəllif  Cəhənnəm” romanında “Yer indi Bünyadların pəncəsi altında yanırqana batırsuya batır”,-deyərək Tanrının-Bağ atanın bunlardan xəbərdar olduğunu vurğulayır. “İdeal” romanının qəhrəmanı Səməd Əmirlinin axirətdəBünyad bəylə söhbəti zamanı yerdəki bəlaların günahkarının göylərdə olması açıq açığına deyilir:
– İndi biləcəksən, ən böyük günahkar insanın taleyini yazan – “Yazan” – “Yazdan” –”EyƏsÜn” EyOdƏr” babamızdı, ay bədbəxt razvetçik. İkinci günahkar Yazanın yazdığını Bağ atamıza çatdıran BağBağÜn Babamızdı. Üçüncü günahkar yazılanların əsasındahökm verən Bağ AtamızdıDördüncü günahkar hökmləri icra edən EySarımızdıBəndədə  günah var?!
OdƏr övladının, SafAğ elmini mənimsəmiş, haqq dünyasına yüksəlmiş birinin dilindən verilən bu etirafı, sanki Hüseyn Cavidin “İblis” əsərinin qəhrəmanı Arifin üsyan dolu “İnsanları xəlq etmədə var, bəlkə də, hikmət, İblisə nə hacət!? “ sualına cavabdır. 
Peyğəmbərlərə, qanunlara, kitablara uyub bir həqiqət tapa bilməyən Arif demonizm mövqeyindən çıxış edərək Allahın işinə qarışır. Onun insanlarla bərabər dünyada İblisə  yer verməsini artıq bir şey hesab edirYuxarıdakı son misrada Arif tərəfindən söylənilənfikir yarandığı  Allahı tanıdığı gündən bütün zəkalı insanları düşündürmüşdürİnsanlar haqqa-həqiqətə yetməkdə iblisi özlərinə birmaneə hesab edərək onu daimayeri gəldi-gəlmədi lənətləmişlər.
Mövzu, ideya, yozumların mistika ilə siyasətin vəhdəti aspektindən  İsa Muğannanın “Cəhənnəm” romanı Mixail Bulqakovun “Master və Marqarita” romanını da xatırladır. Digər bir tərəfdən  mövzu Hötenin “Faust”, Hüseyn Cavidin “İblis” əsərlərində  özhəllini geniş tapıbAdı çəkilən hər üç əsərdə iblis obrazı demək olar kiçox oxşardı hər üçündə iblis dondan dona girərəkbəşəriyyətin məhvinəhəqiqətin boğulmasına xidmət edir.  Master  Marqarita” romanında  Voland yer üzünə cəza vermək  əfvetmək üçün gəlmişdir  bilir kikimi nəyə görə cəzalandırmaqnəyə görə əfv etmək lazımdır.
İvanuşkadan ötrü o, xarici ölkə casusudur, tarix professoru Berliozdan ötrü ağlını itirmiş sərsəri, yabançıdır, Styopa Lixodeyevdən ötrü cadugərdir, Masterdən ötrü isə ədəbi personaj. Lakin əslində Voland İblisin özüdür”. (Səbinə Cəfərbulqakovun stalinəmesajı)   Cəhənnəm  romanında isə Bünyad bəy  1906- ildə Ziynalabdin TağıyeviDoktor Nərimanı zəhərləyənHəmidSultanovuBaba ƏliyeviSəməd VurğunuMehdi HüseyniMuğannanı zəhərləmək istəyən iblisdir kibirincisi “Qızıl ilandı”, ikincisiÇax-çuxdu (alverçi), üçüncüsü – “hökmdar”. “İblis” pyesində isə İblis gah xidmətçigah abidgah zahidgah da elə iblis kimifəaliyyət göstərib öz kirli əməllərini həyata keçirir.
Qərb  Rus ədəbiyyatlarında da orta əsrlərdən bəri Dantenin “İlahi komediya”, Belmontun “Təbliğçi İblis”, Kalderonun “Ecazkarsehrbaz”, Bel Consonun “Şeytan”, Marlonun “Doktor Faust”, Miltonun “Qeyb edilmiş cənnət”, Hötenin “Faust”, Bayronun “Qabil”,Lermontovun “Demon” əsərlərində İblis öz müxtəlifçoxcəhətli təzahürləri ilə şər qüvvə kimi təsvir olunmuşdur”. (Əjdər İsmayılov).
“Cəhənnəm” romanının finalı müəllifin dilindən verilmiş: “-Cəhənnəm məkanını tap, ey “ins”, o fantastikasız fantastika sənin özündə deyilmi?!”         cümləsi ilə yekunlaşır. Burda Hüseyn Cavidin “İblis” pyesindəki İblisin son monoloqu diqqətimizi çəkməyə bilməz:
Mən tərk edirəm sizləri əlan nəmə lazım?Heçdən gələrək heçliyə olmaqdayım azim.İblis nədir?– Cümlə xəyanətlərə bais...Ya hər kəsə xain olan insan nədir?         İblis!..
Hər iki müəllifin qənaətinə görə, əgər dünyanı bu qədər iblisləşmiş insan bürümüşsə və onlar dinc dövrdə belə hər kəsin xoşbəxtliyinə mane olub, müharibə dövründə milyonları məhvə məhkum edə bilirlərsə, onda mövhumi İblisə, cəhənnəmə daha ehtiyac yoxdur.
Bünyad bəydən fərqli olaraq Arif içindəki iblislə mübarizəyə qalxdı, amma o, bunun fərqinə varmadı, çünki Arif, İblisi içində yox, göylərdə təsəvvür edirdi.  İblisin yaranmasının da günahını Allahda görürdü  son nəticədə öz daxili aləmini təmizləyəsaflaşdırabilməyən Arif qəlbindəki iblisə uydu. 
“Cəhənnəm” əsərindən verilmiş “ömrü onsuz da işgəncələr içində keçən insanı bir daha, özü də daima əzaba salmağa hansı vicdansız yaradıcıya lazım olub?” sualını müəllif özü vermişdir, amma Hüseyn Caviddə Arif İblislə mübarizəyə qalxmışdı. Nəzərəalsaq kiobrazları dindirən  müəllifdirdeməli həm Hüseyn Cavidhəm  İsa Muğanna bəşər övladının iblis xofunu yalnız özbətnindən təmizləməyi tövsiyə etmişdi.
Dahilərin yaratdığı əsərlər həmişəyaşardırBu baxımdan H.Cavidin İsa Muğannanın da hansı əsərinə müraciət ediriksəbu digər cəhətdən müasir dövrlə səsləşiröz aktuallığını itirmirXXI əsrdəyəni hazırkı dövrdə Qərblə Şərq arasındakı iqtisadi  siyasiqarşıdurmanı qəsdən xristian-müsəlman münaqişəsinə çevirərək müharibə təhlükəsi yaradan dinməzhəb dəllalları buna sübutdeyilmiAxı insanlığın yeganə çıxış yolumilyardlarla insanın arzusu azad ticarətsülh  əminamanlıq olduğu bir zamandamüharibə təhlükəsi yaratmaq istəyənlərə Cavidin təbirincə  iblisdən başqa   ad vermək olar?
Fikrimizcəməqaləni eyni ideya daşıyıcıları olan bu ustad sənətkarların bəşər övladınatürkə həyat tezisi olan fikirləri bitirsək,daha münasib olar.  Hüseyn Cavid “Turana qılıncdan daha kəskinulu qüvvətyalnız mədəniyyətmədəniyyətmədəniyyət “ fikriniXXI əsrdə İsa Muğanna “Türkün heç bir düşməni yoxdurbizim yeganə düşmənimiz cəhalətdir” deyə ifadə etmişdir.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Глава четвертая Служба пограничных нарядов

Наставление по охране государственной границы (пограничный наряд)

Глава вторая Основы охраны государственной границы пограничными нарядами