Sohbet Meclisi Sahabe Mektebidir...
Sohbet Meclisi Sahabe Mektebidir...
Son güncelleme: 23 Aralık 2016 08:21
Sohbet,
Nebevi terbiye metodunun uygulandığı bir sahabe mektebidir. Bu
mekteplere katılanlar, yetişme tarzlarındaki farklılıklar ile sohbet
meclislerini zenginleştirme özelliğine sahiptir. Söz konusu bu zenginlik
ise kaliteli Müslüman’ı temsil etmektedir. Yani kaliteli bir Müslüman,
kalitesiz birçok insana bedeldir. “Allah’ın izniyle büyük bir topluluğa galip gelen nice küçük topluluklar vardır...”
(Bakara, 2/249) ayeti, Allah’ın gönderdiği kaliteli dinin tezgâhında
yetişip, kaliteli bir mü’min olmamızı istediğini açıkça ifade
etmektedir. Burada dikkat edilecek konu, sohbet halkalarına iştirak
edenlerin beyin gücünü, beden gücünü ve gönül gücünü terbiye ve sohbetle
kuvvetlendirmek, bu suretle de kaliteli hale getirmektir. Sohbet
hocalığı vazifesini üstlenen herkes, her bir katılımcının bu üç açıdan
eğitilmesini sağlamak sorumluluğunu da üstlenmiş demektir. Bu ise
sohbete katılanların sohbet dışındaki hayatlarıyla, aile hayatından
günlük yaşamına kadar her alanda onun terbiyesiyle ilgilenmek ve
kaliteli bir seviyeye getirmek için çaba göstermekle mümkün olur. Bunun
tek yolu ise katılımcıları uygulamalı bir eğitim tezgâhından
geçirmektir. Eğer sohbet hocası bunu yapmaz, bilgi transferiyle iktifa
eder ve sohbetin özünü teşkil eden takva, feyiz ve sükûnet transferini
göz ardı ederse elbette bu sohbet kaliteli Müslüman yetiştiren bir
mektep haline gelemeyecektir. Sahabeleri yetiştiren bu mektepte ağızdan
çıkan kelimeler katılımcının aklına ulaşırken, mürebbinin kalbinden,
imanından çıkan feyiz ve bereketin de tıpkı güzel bir kokunun etrafa
yayılıp insanlara ulaştığı gibi katılımcının kalbine ve ruhuna ulaşması
gerekir. Bunun yanında yine sohbet meclisleri katılımcılarının beyin
gücünü geliştirip düşünce dünyalarına seviye kazandırmalıdır. Aynı
zamanda sohbet, katılımcılara sünneti ve sünneti yaşamayı öğretmelidir.
Eğer
bir sohbet hocası, sohbet halkasında eğitime aldığı insanlara on
senedir bilgi aktarmasına rağmen onları evlerinde örnek bir baba,
işlerinde örnek bir şahsiyet ve numune bir Müslüman haline getiremediyse
bu, sohbetlerde salt bilgi transferiyle iktifa etmesinden, uygulamalı
eğitime geçememesinden, eğitime hareket ve aksiyonu dâhil
edememesindendir. Sahabenin yetiştiği sohbet meclislerinde Efendimiz,
sahabelerin kundaktaki bebeklerine giydirdikleri kıyafetin rengine bile
müdahale etmiştir. Böylece onları aksiyon ve hareket dolu bir eğitim
tezgâhından geçirmiş ve işte bu sohbetin talebeleri de her biri yıldız
mesabesinde olan Ashab-ı Kiram olmuştur. Sohbet hocaları, ahirette
kendisinden hesap sormak isteyenlerin olmaması için mükâfatı da vebali
de büyük olan bu sorumluluklarının hakkını vermeli ve durumun
hassasiyetinin de farkında olmalıdırlar.
Sohbetler
aynı zamanda düşünce eğitiminin verildiği mekteplerdir.Bir insana
okumayı sevdirmenin yolu düşünce seviyesini yükseltmekten geçer. Çünkü
okuma eylemi düşünmek ile direk temas halindedir. Peygamberimiz (sav)’in
düşüncelerine seviye kazandırdığı Ashab-ı Kiram’ın her gece kendi
dillerinden olan ayet-i kerimeleri saatlerce okumaları en büyük ibadet
olan tefekküre ehemmiyet vermelerindendi. Kur’an-ı Kerim nezdinde
düşünmeyen insanlar ‘güruh’, olarak
tarif edilir. Düşünmeyi öğrenmemiş, düşünce dünyası seviye kazanmamış
dolayısıyla da okumayı sevmeyen bu insanlar aynı zamanda olaylara
şekilci bakar ve olayların arka bahçelerini kavrayamazlar. En önemlisi
düşünce eğitimi verilmeyen kişiler Kur’an ve Hadis okusa da onlardan bir
ders çıkaramayacak, hakiki okumayı gerçekleştiremeyecektir. Düşünceyi
geliştirmek için yapılacak ilk iş, günde yalnızca bir ayet de olsa
Kur’an-ı Kerim okumak ve o ayeti boğazından kalbine indirip orada sağlam
bir iman haline getirinceye kadar düşünmektir.
Tüm bu hasletlerin, eğitim ve terbiyenin gayesini tek bir cümlede özetleyebiliriz; “Rabbanî insan olmak.”
Sohbetlerimizin Rabbani insan olmamıza vesile olması duasıyla Cumanız mübarek olsun…
600
Комментарии
Отправить комментарий